مقالات

انواع عایق استخر و نحوه اجرای آن‌ها

عایقکاری استخر

عایق ضد آب استخر چیست؟

همانطور که می‌دانید یکی از مکان‌های مناسب برای تفریح استخر‌ها می‌باشند و استخر‌ها نیز مانند دیگر سازه‌ها به نگهداری و مراقبت نیاز دارند و باید برروی آن‌ها عایق استخر اعمال شود.

استخر‌ها را عمدتا از سیمان و مواد نفوذ پذیر می‌سازند که این مورد ممکن است باعث نفوذ آب در میان مواد سیمانی و خرابی یا ترک استخر شود. بنابراین باید  استخر‌ها را برای جلوگیری از تخریب یا نشت آب عایق بندی کرد زیرا این عایق بندی مانند استفاده از عایق حرارتی در منازل باعث صرفه جویی در مصرف انرژی محیط، کمتر شدن  هزینه تعمیرات و نگهداری از استخر می‌شود. در هنگام عایق کاری استخر باید از موادی استفاده کرد که مناسب عایق کردن باشند و همچنین عایق رطوبتی قوی باشند و در هنگام مواجه شدن با آب تحت تاثیر تشکیلات بیولوژیکی سبب ایجاد جلبک نشوند.

معرفی انواع عایق استخر

عایق‌های استخر با توجه به شرایط محیطی که استخر درون آن قرار دارد دارای ترکیبات و روش اجرای متفاوتی هستند در ادامه قصد داریم تا تعدادی از این عایق‌ها را بررسی کنیم:

رنگ عایق استخر

برای آب بندی کردن و پر کردن ترک‌های مویی استخر که در مجاورت دائم با آب هستند از رنگ‌های عایق استخر که متشکل از رزین اکریلیک و آب می‌باشند و قابلیت ارتجاعی و چسبندگی بالایی دارند استفاده می‌کنند. این رنگ‌ها از مطمئن‌ترین عایق‌های رطوبتی که مقاومت بالایی در برابر محلول‌های شیمیایی دارند می‌باشند.

رنگ عایق استخر جایگزینی مناسب برای روش‌های سنتی عایق کاری استخر‌ها می‌باشند زیرا غیر قابل اشتعال، غیر سمی، مقاوم در برابر رشد جبلک و قارچ ، بدون بو، قیمت مناسب، و … هستند.

آب بندی استخر

مشخصات فنی رنگ عایق استخر

  • رنگ این عایق‌‌ها معمولا سفید یا آبی است و حتی می‌توان در رنگ‌های دیگر سفارش داد.
  • برای خشک شدن در بازه زمانی 48 تا 72 ساعت باید به دما و شرایط محیطی توجه نمایید
  • برای نگهداری از این رنگ‌ها باید آن‌ها را دور از نور خوورشید و یخ زدگی قرار دهید
  • با توجه به زیر بنا و زیر ساخت استخر مقدار مصرف رنگ عایق برای هر متر مربع، یک تا دو کیلوگرم است.

عایق های بر پایه رزین

یکی دیگر از روش‌های محبوب آب بندی استخر، عایق‌های بر پایه رزین است این عایق‌ها از رزین، سیمان و پودر سنگ تشکیل می‌شوند که برای استفاده باید آن را با آب ترکیب کرده و با ضخامتی حدود 6 میلی متر برروی سطح بکشید تا موجب صاف و یکنواختی سطح شود.

عایق های بر پایه پلیمر

برای آب بندی و ایزولاسیون‌ استخر‌های بتنی و خاکی می‌توان از عایق‌های پلیمری مانند روکش پی وی سی و پلی اتیلنی که از رزین و مواد شیمیایی تشکیل می‌شوند، استفاده کرد زیرا از نفوذ مایعات به خوبی می‌توانند جلوگیری کنند.

انواع غایق استخر

چسب آب بندی z90

نوعی چسب که به شکل یک مایع شیری رنگ می‌باشد و صد در صد در برابر آب مقاوم است عایق عایق z90 می‌باشد. همچنین این عایق از مخلوط پایه رنگ‌ها و رزین‌های اکریلیک تشکیل شده و کاملا بی رنگ می‌باشد و  به دلیل خاصیت نانویی در هر نوع ملات یا دوغابی می‌توان استفاده کرد.

چسب آب بندی sa12

یکی از معروف ترین انواع چسب‌ها که جز ملات آب بندی استخر محسوب می‌شود و مایعی سفید رنگ است چسب sa12 نام دارد. همچنین گزینه مناسبی برای مواقع نشتی استخر‌ها می‌باشد زیرا پیوند بسیار خوبی باسطوح سیمانی و بتنی برقرار می‌کند.

 

چسب دو جزئی الاستومری

چسب های دو جزئی الاستومری که نام و ترکیباتی مشابه با عایق الاستومری دارند به صورت نصف محلول و نصف پودر در بازار به فروش می‌رسند. این چسب‌‌های دو جزئی الاستومری به صورت دوغاب تولید می‌شوند که می‌توان آن را به وسیله قلمو بر روی استخر‌های سیمانی، بتنی، بلوکی و آجری کشید. همچنین این عایق از فولاد در برابر خوردگی و بتن در برابر کربناته شدن محافظت می‌کند.

عایق ایزوگام و قیر (بهترین عایق استخر)

یکی از روش‌‌های قدیمی و کاربردی عایق استخر سیمانی قیرگونی و ایزوگام می‌باشد که اجزای مورد استفاده در این نوع از عایق بندی قیر و ایزوگام است همچنین علاوه بر استخر‌های تفریحی برای استخر‌های کشاورزی و صنعتی مناسب می‌باشد. برای اینکه این روش عایق بندی پوشش قوی و ضد آب داشته باشد باید از دو یا سه لایه قیرگونی و ایزوگام استفاده نمایید.

روش های آب بندی استخر

آب بندی به وسیله سیمان

استفاده از سیمان یکی از روش‌های قدیمی و مرسوم برای عایق کاری استخر می‌باشد. در این روش با استفاده از ملات ترمیمی الیاف دار که یک ملات آب بند است و سیمان یک ماهیچه سیمانی را تشکیل می‌دهند زیرا ماهیه سیمانی بدون ملات آب بند قدر به اتصال در فاصله بین دیوار و کف استخر نیست.

عایق کاری استخر با فایبر گلاس

برای عایق کاری استخر در هنگام ساخت آن، استفاده از توری فایبر گلاس آببندی  یکی از مهمترین و بهترین روش‌های عایقکاری است. زیرا در این سازه‌ها نباید هیچ آبی نشت شود و این توری باعث پیوستگی استخر شده و تاثیر به سزایی در مقابله با هر نوع فشار ، کشش و فشار هیدرولیکی دارد. چند مورد از دلایلی که می ةوان از این عایق استفاده کرد را در ادامه نام خواهیم رد:

  •  عایق فایبر گلاس ضد آب بوده و یکی از لوازم عایق کاری رطوبتی ایده آل می‌باشد.
  •  به دلیل سبک وزن بودن این عایق و عدم افزایش وزن قسمت‌هایی که قرار است عایق کاری شوند بسیار طرفدار دارد.
  • در پیچیده و منحنی‌ترین سطوح می‌توانید از این عایق استفاده نمایید زیرا که بسیار انعطاف پذیر است.
  • کار با فایبرگلاس بسیار راحت بوده و روش نصب آن آسان است.

علائم نشتی آب استخر

یکی از مشکلات کسانی که استخر خود را عایق نکرده ‌اند یا مدت زمان زیادی از عایق کاری استخرشان می گذرد نشت آب در محل‌های مختلف استخر می‌باشد.که در ادامه تعدادی از علائم نشتی آب را بیان خواهیم کرد:

1- کم و زیاد شدن سطح آب استخر: این روش یکی از مهمترین و قابل تشخیص ترین نشانه‌های کاهش آب استخر می‌باشد البته ناگفته نماند که این روش ممکن است به دلایل حرارت ، آب و هوایی نیز اتفاق بیافتد.

2-کنده شدن یا ترک برداشتن کاشی‌ها: اگر به کاشی‌های دیواره و کف استخر نگاهی بیاندازید و ببینید که شکاف بین کاشی‌ها زیاد شده است و یا ترک خورده اند ممکن است که علت اصلی این اتفاق‌ها نشتی آب استخر باشد.

3-بزرگتر شدن جلبک‌های داخل آب استخر: براثر اضافه کردن آب بی رویه به استخر به دلیل کم شدن آب سطح آن و تصفیه نشدن آب آن ممکن است که تغییراتی در رشد و رنگ جلبک‌ها ایجاد شود و حتی باعث رشد بی رویه جلبک‌ها گردد.

4-دیده شدن آب در اطراف لوازم و تجهیزات استخر : چک کردن پمپ و لوله‌های استخر هر چند وقت یکبار بسیار مهم و ضروری می‌باشد زیرا که دیده شدن آب در اطراف آن‌ها ممکن است خبر از نشتی استخر بدهد.

5-پیدا شدن لکه مرطوب و خیس در حیاط اطراف استخر: در هنگام تمیزکاری یا مراقبت از استخر حتما به رشد نامنظم چمن و یا لجنزار در اطراف استخر دقت فرمایید زیرا ممکن است که نشتی و حرکت آب در داخل زمین باعث تغییر مکان و رشدجلبک شده باشد.

مراحل  عایق بندی حوضچه یا همان استخر

همانطور که کمی پیشتر گفتیم برای عایق بندی استخر‌ ها از مواد گوناگونی، با کیفیت و دوام متفاوت استفاده می‌شود ولی اکثر مراحل اجرای آن‌ها یکی می‌باشد که در ادامه قصد داریم به بررسی هر یک از این مراحل بپردازیم:

لاشه ریزی برای عایق کف استخر

آماده سازی بستر زمین برای ساخت استخر اولین مرحله می‌باشد، که به وسیله اصول هیدرولیکی و ساختار کف استخر از لاشه ریزی کف استفاده می‌کنند. برای این مرحله از عایق کاری استخر از ماسه و گرانول استفاده می‌شود زیرا آب را خود جذب نمی‌کنند.

 در هنگام ساخت و ساز ساختمان‌ها بهتر است از عایق لوله‌ای مناسب استفاده کنید بنابراین پیشنهاد تیم آرام گستر پارس به شما مطالعه مقاله ( عایق‌کاری لوله در ساختمان ) می‌باشد.

از بین بردن فضای بین لاشه ریزی

برای اینکه ماسه و گرانول‌های ریخته شده در کف استخر ثابت بمانند و فضای باز بین آن‌ها پر شود از ترکیب مواد پلیمری با ملات سیمان استفاده می‌کنند.

به کار بردن فوم پلی استایرن اکسترود شده

فوم پلی استایرن اکسترود شده با ترکیباتی که دارای می‌باشد باعث با کیفیت شدن  مراحل و فرآیند آب بندی کردن استخر می‌شود همچنین این ماده برروی لاشه ریزی و در زیر لایه بتنی استخر ریخته می‌شود.

استفاده از چسب بتن و پودر آب بند

از ترکیب بتن آماده با چسب بتن و پودر آب بند ترکیبی به دست می‌آید که چسبندگی بالایی دارد و در برابر انواع فشار و ترک خوردگی کف و دیوار‌های استخر خانگی مقاوم است.

سخن آخر

همه این نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد باعث می‌شود تا عمر استخر‌ها افزایش و هزینه‌های تعمیر و نگهداری برای آن‌ها کاهش یابد. همچنین بهتر است در هنگام خرید به کیفیت مواد عایق بندی توجه کافی را داشته باشید و برای اجرای آن از افراد متخصص و حرفه‌ای استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *